сряда, 13 май 2015 г.

онлайн среща за първите моменти в живота на бебето

Вчера с д-р Рада Маркова от 1ДКК, детската психоложка д-р Димитрина Проданова и актрисата Вили Марковска бяхме онлайн на срещата Първите неща в живота на бебето и отговаряхме на въпросите и споделяхме опита си - а ние с Вили и въпросите си за първите моменти в живота на малките човеци. Вили я познавам от времето на първия й филм на български, когато беше още тийнейджърка, а след това следя развитието й с удоволствие. През годините разчитам на съветите на д-р Маркова (не за мен, за децата), а с психоложката д-р Проданова ми беше интересно да говоря - като терапевт, който работи с големи хора, се възхищавам на работата на детските психолози, защото за мен това е магия. Понякога си мисля, че най-правилният начин да се отнасяме към децата си е като си мислиш как би се отнесла към себе си, ако ти беше детето - но със знанието на възрастния, все пак. А като възрастни трябва да имаме повече търпение - затова е учудващо, че толкова много родители се плашат децата да нацапат или да се замърсят и затова отлагат пиенето с чаша и яденето с прибори - а моят опит, че не става чак толкова мръсно и децата се научават бързо... и не трябва да ги чакаш с лъжичката до припадък. Една от участничките, Радостина, коментира: "определено е така, може би защото вие, възрастните, сме зависими от общественото мнение и одобрение и това несъзнателно го предаваме на децата. Детето не е част от перфектната визия, не е лъскава корица на списание, то тепърва опознава всеки аспект, всяка част от живота, изгражда представи и понятия, назовава по свой начин нещата от заобикалящия свят. Ще има цапане, ще има лекета, ще има дупки и скъсани дрешки, ще има мръсен килим, изцапани стени, но всичко е свързано с израстването на детето". Колко мъдро казано, Радостина!

Втората ни среща ще бъде през юни, а ако харесаш страницата ми във фейсбук ще разбереш кога точно ще е тя.

Стана дума за други първи моменти - и зъбите и проговарянето естествено бяха топ-тема. Синтезирах по-голяма част от въпросите към педиатърката, той като информацията беше полезна я насъбрах синтезирана тук.

Как да се облекчи никнето на първото зъбче?
За зъбчетата ползваме лидокаинов гел за мазане на венци или хомеопатични препарати.

Кога е най-удачният момент за тази първото миене на зъбите на бебето?
Зъбите могат да се мият още след появата им на 6-7 мес. възраст, използват се силиконови накрайници и специални бебешки пасти. На 1г. 6 м. е желателно да се мият вече редовно.

Кога е подходящо слагането на гърне?
За гърнето е добре да се тренира след 9-10 мес възраст, когато седенето е утвърдено и се тренират тазовите резервоари. Спокойно на 9 месеца може да поставятебебето на гърне, първоначално няма да има резултат, но постепенно чрез упорстване ще се получи. Желанието и навикът да сядат на гърне се явяват по-късно, през втората година , така че не чакайте детето да прояви желание, а го насърчавайте!




Моят син е на 7 месеца, но е доста активен..Притеснява ме факта,че иска да стой постоянно седнал..До колко е добре? И колко дълго мога да го оставям в проходилката и бънджи гащите?
На 7 месеца няма проблем бебето да бъде в бънджи , за проходилка е рано, към края на 8-мия месец, няма проблем да седи продължително

Кога е добре да се въведат праскови и кайсии и какви други плодове могат да се дават на 9 месечно бебе?
Праскови и кайсии може вече да се дават на 9м. дете, стига да няма алергии и непоносимост. Може да давате всички плодове, без цитруси, които оставяме след 1 година

Плодовият сок или нектар се увеличават до около 100 мл дневно, разделено на два приема по 50 мл. От кой месец обаче се предлагат и съответно увеличават ? Повечето педиатри съветват даването на сок да става около 4 м. вижда ми се прекалено рано. Вие кажете кой месец е най-подходящо?
Плодовият сок или пюре могат да се дават от 4-я месец между храненията. Не е рано, просто следим да бъдат в началото ябълка, морков, круша

Как да стимулираме бебето да проговори?
Говорът се стимулира най-вече чрез емоционално общуване с близък човек, книжки, приказки, обшуване с детето. При двуезични семейства се приема, че един човек говори един език.

Дъщеря ми е на 9 месеца в нашето семейство се говорят 3 езика. Съпругът ми й говори на турски език; аз на български, а по между си си говорим на английски език. Искам да попитам това ли е най- лесният варият за детето, за да научи и трите езика или трябва по между си да говорим на български или турски език? 
Това е много объркващо за детето. Не се изненадвайте, ако детето ви проговори по-късно от нормално. При толкова сложна ситуация, децата асимилират всички езици в семейството и социума му едновременно, но по-бавно. Ако това не ви притеснява, продължавайте по вашия начин. Но ако минимизирате поне с един език комуникацията, примерно изберете с бащата един общ език за комуникация с детето, то ще проговори значително по-рано и съответно това ще облекчи социализацията му.

Детето ми в на 1 г и 2 месеца и винаги е пиел много вода.В момента изпива около 1 л до 1 ,5 л дневно. Водата си я търси и иска. Всички изследвания са му нормални! Добре ли е да пие толкова вода?
1 л или 1.5 л. вода е почти нормално да приема, преминете лъм пиене на вода с чашка, не с биберон

Колко дълго мога да давам адаптирано антирефлуксно мляко преди да премина към обикновено?
Антирефлуксното мляко може да се приема продължително, няма проблем, при липса на повръщане може да се премине на нормална формула.

Как се третира хематом по кожата на бебе? 
Хематомът на кожата на бебе не се третира или може да се постави компрес с риванол за 1 час.

Според вас по-добре ли е бебето да спи в отделна стая? 
Бихте могли да го отделите в негова стая, ако няма голяма драма. Според някои психолози, препоръчително е детето поне в първите 2 години да е близо до своите родители и едва след тях да се отдели в негова стая. Близостта с майката е от особено значение за формирането на т. нар. сигурна привързаност, която в по-зряла възраст предполага и успех в другите връзки.

Какви са етапите при рисуването на децата?
В началото, около 1-2 г., нашите деца започват с драсканици с хоризонтални линии, преминават през вертикални драсканици, а към третата година, когато детето усвои кръга като форма, се появява фазата на т. нар. "главоноги", тоест-детето прави първите си опити да нарисува човешка фигура, която обаче съдържа глава, от която директно излизат крачетата. Между 3-4 г. децата усвояват основните геометрични форми, което вече е предиспозиция за рисуване на дървета и къщи. Неслучайно, всички рисувателни детски тестове са конструирани за деца от 3 г. нагоре. Много е важно да следим както формите в детските рисунки, така и цветовете. те са от изключителна диагностична стойност. поздрави.



30 юли 2015

P.S. Вече онлайн може да си свалиш 




















Етикети: